Droogtrainen mannen

Met de zomer in aantocht zul je de term droogtrainen of cutten veel vaker in je vriendengroep voorbij horen komen. Maar wat is het precies? En nog belangrijker, hoe kom je zelf aan zo’n lichaam waarbij je elke spier kunt bewonderen? In dit artikel leggen we het je uit!

Wat is droogtrainen?

Droogtrainen is niks anders dan ervoor te zorgen dat je vetpercentage lager wordt maar wel met behoud van je spiermassa. Op die manier train je je spieren ‘droog’ waardoor ze beter zichtbaar worden. In het Engels wordt het ook ‘cutten’ genoemd.

Droog trainen lukt niet alleen maar met sporten, het houdt ook in dat je op je voeding let en dat je de juiste keuzes maakt. Het is een levensstijl die vaak voor enkele weken / maanden aangehouden wordt, waarna er weer een periode volgt waarin het droogtrainen losgelaten wordt.

Waarom doe je droogtrainen?

Droogtrainen doe je vooral als je je spieren duidelijker zichtbaar wilt maken. Wil je gewoon afvallen? Dan is droogtrainen niet zo geschikt voor jou. Wil je showen met je sixpack op het strand of wil je echt het bodybuilder vak in? Dan is droogtrainen waarschijnlijk een belangrijk onderdeel!

Droogtrainen mannen

Droogtrainen wordt zowel door mannen als vrouwen gedaan. Toch komt het bij mannen vaker voor dat zij voor droogtrainen kiezen dan vrouwen. Vrouwen kiezen er eerder voor om af te vallen of te werken aan hun rondingen in plaats van het duidelijk tonen van hun spieren.

Doorgtrainen voeding

Voeding is het vertrekpunt bij droogtrainen. Als je gaat cutten, betekent dit dat je heel bewust met je voeding omgaat. Met name de verhouding van eiwitten, vetten en koolhydraten staat hierbij centraal. Hoeveel gram je van elk eet per dag, is afhankelijk van je gewicht. Allereerst is belangrijk om te weten hoeveel calorieen je per dag moet innemen om af te vallen. Daarna ga je de calorieen verdelen over de voedingsstoffen:

  • Eiwitten – prioriteit – 2 gram per kilo lichaamgewicht, waarbij 1 gram staat voor 4 kcal
  • Vetten – 1 gram per kilo lichaamsgewicht, waarbij 1 gram staat voor 9 kcal
  • Koolhydraten – overgebleven calorieën – waarbij 4 kcal gelijk zijn aan 1 gram

Voorbeeld verdeling voeding bij droog trainen

Stel je bent een man van 90 kilo en je hebt per dag maximaal 1700 calorieen nodig. In dit geval betekent dit:

  • Eiwitten – 90 x 2 = 180 gram = 720 kcal
  • Vetten – 90 x 1 = 90 gram = 810 kcal
  • Over voor koolhydraten: 1900 – 1530 = 370 kcal = 92,5 gram

Wil je precies weten wat de berekening voor jou is? Klik dan hier.

 

Droog trainen schema

Het training / workout gedeelte bij droogtrainen, bestaat uit twee elementen: krachttraining en cardio. De illusie is vaak dat je alleen met cardio vet verband en alleen met krachttraining spieren opbouwt. Juist de combinatie is sterk. Een uitgebalanceerd trainingschema is key! Daarnaast is toewijding een must, als je droge spieren wilt creeren, dan moet je wel bereidt zijn om minimaal drie dagen in de week, maar het liefst vier of vijf dagen naar de sportschool te gaan of thuis je workouts te doen.

Wil jij het perfecte trainingsschema voor cutten hebben? Klik dan hier.

Droog trainen schema

Supplementen voor droogtrainen

Soms kun je een extra steuntje in de rug gebruiken. Bij droogtrainen betekent dit dat je extra supplementen gaat nemen. Er zijn een aantal supplementen die jou kunnen helpen om je droom droog lichaam eerder te bereiken:

  • Proteïne shakes: extra eiwitten die je drinkt voor of na je training
  • Vitamine en mineralen: deze ondersteunen je bij het behouden van een gezond lichaam, want een gezond lichaam is natuurlijk het allerbelangrijkste.
  • Creatine: dit supplement kan je helpen om je spiermassa te behouden

Zelf beginnen met droog trainen?

Wil je zelf beginnen met droogtrainen? Zoals bij alles, is de kans van slagen het grootst als je met een strak plan aan de slag gaat. En dit hoef je niet zelf te maken! Voor slechts een paar tientjes koop je het complete droogtrainen schema voor zowel voeding als workouts en nog zoveel meer. Bekijk het nu!

Gratis cursus

Nog niet overtuigd? Begin dan eens met deze gratis mini cursus. Dan ontvang je acht dagen lang inspiratie en kun je zien of droogtrainen of cutten iets voor jou is! Nu aanvragen!